Marknadsför din webbutik

Alla butiker är beroende av någon form av marknadsföring, oavsett om det handlar om en fysisk butik eller en webbutik. Marknadsföringen syftar såklart till att nå ut till såväl nya som gamla kunder för att öka försäljningen. När det kommer till e-handel finns det många olika marknadsföringsformer att satsa på, gärna i kombination. Genom att blanda olika typer av marknadsföring ser du till att nå hela din målgrupp med riktad annonsering.

Facebook

Genom åren har annonsering på Facebook blivit alltmer träffsäker och med rätt utformade och avgränsade kampanjer kan du driva många kunder till din webbutik. För att få mest bang for the buck är det viktigt att gallra bort personer som inte faller inom ramen för din målgrupp. Detta för att dessa i mindre utsträckning konverterar till kunder när de väl kommit till butiken, om de ens klickar sig dit.

Instagram

Instagram är ett socialt nätverk som ägs av Facebook och här är det fotografier som står i centrum. Detta nischade sociala nätverk är särskilt lämpligt för dig som säljer t.ex. inredningsdetaljer eller kläder eftersom du kan sälja med snygga bilder. Du kan använda Instagram för marknadsföring genom att bara ha ett välbesökt konto där du ger tips och inspiration till dina följare, eller så väljer du betalda annonser. Ofta är en kombination av dessa den mest framgångsrika strategin.

Sökmotoroptimering

Google är det naturliga valet när det kommer till snabba köp för den som vet vad han/hon ska köpa. Med en enkel googling hittar man många butiker som erbjuder det man letar efter. Då är det såklart viktigt att synas så högt upp som möjligt vid så många relevanta sökningar som möjligt. Sökmotoroptimering innebär att man arbetar med att få sina webbsidor att nå toppositioner i Googles sökresultat. Nedan listar vi några klädrelaterade sökord samt hur många som söker på just det ordet varje månad. Antalet sökningar är hämtade från Google Adwords.

  • jeans (14800)
  • skinnjacka (8100)
  • tröja (5400)
  • byxor (4400)

Om du driver en klädbutik på nätet finns det såklart betydligt fler sökord och fraser du vill synas på. För att som nybörjare lyckas med detta är det ofta nödvändigt att ta hjälp av någon som kan sökmotoroptimering. I fallet med kläder så är det en särskilt konkurrensutsatt nisch som är mycket svår för nybörjaren att lyckas med på egen hand.

Sökordsannonsering

Sökordsannonsering liknar sökmotoroptimering på så sätt att du vill öka synligheten på Google. Sökordsannonsering skiljer sig dock genom att man betalar Google för varje klick som görs på någon av dina annonser. För att köpa annonser på Google använder man deras annonsverktyg Adwords.