STEAM

Att ladda ned musik och spel tillhör kanske det som vi nu betraktar som ganska naturligt i e-handelssammanhang.  Men innovationen tål att titta lite närmare på. Utöver det uppenbara att själva produkten kan levereras elektroniskt, kan en helt ny upplevelse byggas upp. Ett exempel är STEAM, ett företag startat av Gabe Newell 2002. Hans idé byggde på just elektronisk distribution men också spel online mellan kunderna. Gabe tog kontakt med de flesta stora spelbolagen och kunde erbjuda spelarna ett brett utbud. Han insåg att med ett fast grepp om kunderna kunde han också i samarbete med spelbolagen erbjuda kampanjpriser och även rea populära spel.

Ett exempel på detta är spelet Skyrim, som normalt kostar 400 kronor att köpa, som kostade 30 kronor på julrean! Då kan man få upp volymen rejält och snabbt! Det gäller att erbjuda enkelhet till kunderna och här registrerar man sig och får ett konto där spelen sedan ligger. I dag har STEAM 100 miljoner användare och dominerar branschen. Vid en titt på STEAM just nu såg vi att det var över 7 miljoner registrerade användare online varav 2,5 miljon in-games. Över 3500 spel erbjuds, från Action till Indie.

STEAM är också sitt eget sociala nätverk. Här kan man nämligen chatta med kompisar om spelen man spelar.  Man kan ta foton, kanske ett häftigt ögonblick i spelet, och dela med andra. Man kan ge kompisar spel i present, koppla sig till Facebook etcetera. STEAM har lyckats bli mycket mer än en distributionsplattform och behåller på så vis lojaliteten från kunderna som går till sajten för att både spela och umgås.