Jeff Bezos – näthandelsguru av stora mått

Jeff Bezos är VD och grundare av amazon.com. Han uppfann inte näthandel, men man kan säga att han definierade en standard för hur man kunde lyckas som e-handelsföretag, och han tvingade flera av världens största detaljister att tänka om sina affärsmodeller. Kunderna i sin tur började förändra invanda köpmönster.

1994 började Amazon som en bokhandel på nätet. Redan där skakade man om giganter som bokhandelskedjan Barnes and Noble. Men Bezos nöjde sig inte med det utan avancerade snabbt till dussintals andra produkter. Ett skäl till framgången var kundservice och pålitlighet, men Amazon införde också ett antal idag självklara online-shopping attribut, till exempel:

  • Shoppingvagnsikonen
  • One click shopping
  • Kundomdömen

På senare tid har man även introducerat Kindle, den nya elektroniska prylen att läsa böcker på, i sortimentet. Jeff Bezos är en av de få tidiga web-innovatörerna som fortfarande är VD för sitt bolag. Och hans innovationer fortsätter, Bezos vill nu försöka snabba upp och kontrollera sina leveranser med drönare.

När han får frågan om nästa stora förändring svarar han dock så här: “Vill du lyckas som entreprenör – sök efter det som inte förändras, till exempel att kunder alltid söker lägsta pris, att man alltid vill ha snabba leveranser och ett brett urval. Det är sant nu och kommer att vara sant om tio år också. Därför ville vi vara bäst på just detta”. När vi idag relaterar till ändrade köpmönster kring e-handel, så bör man veta att en av de allra viktigaste innovatörerna bakom e-handeln som den ser ut idag var Jeff Bezos och hans Amazon.