Mat online

Vi handlar allt mer online, men en av de produktkategorier som inte utvecklats riktigt lika snabbt på området är matvaror. 2010 hade 10 % provat på att handla mat över nätet, 2012 hade det stigit till 12 %. En relativt liten andel har alltså frestats att prova på detta jämfört med vad som gäller för väldigt många andra branscher. En organisation, som velat förstå varför, är Svensk Distanshandel, en branschorganisation för e-handel i Sverige och en del av Svensk Handel. Man har därför, under 2013, genomfört en undersökning baserad på en konsumentundersökning med 1 000 respondenter och intervjuer med 15 företag i branschen.

Vill du läsa hela rapporten kan du hitta den här.

Vilka matdetaljister finns då på nätet? Man kan faktiskt finna de flesta varianter, här grupperade som;

– fullsortiment, exempel är ICA och COOP där man kan söka på enskild vara, varumärke eller kategori. Man kan också köpa matkassar baserade på recept.

– matkassar som föreslås av företag specialiserade på detta. Man har oftast endast nätrepresentation och erbjuder olika profilkassar som “familj”, “vegetarisk” eller “2 personers”.

– nischbutiker som erbjuder varor som kan vara svårare att få tag på, som utländska specialiteter.

Varför inte?

Vad är då största skälet till att avstå att prova på möjligheten att handla (även) sin mat på nätet? De flesta, cirka 60 %, vill kunna se och känna varan. Tillsammans med ytterligare drygt 20 % som öppet misstror kvalitén på maten som kommer att plockas ut av butiken, så har branschen ett stort behov att skapa tilltro till urval och kvalitet. Men, om vi i stället tittar på de som faktiskt köper på nätet så verkar kvaliteten inte vara ett problem. Här toppas den kritiska sidan av priset man får betala, dels för leveransen i sig, dels för att man upplever att varorna är något dyrare.

Den stora utmaningen för branschen tycks vara att kommunicera och hitta sätt att bevisa för kunden att hon/han kommer att erhålla samma kvalitet som i fysisk butik. Det mesta tyder dock på att en stor majoritet av dem som börjar näthandla mat faktiskt fortsätter.